.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
راهكارهاي هاشمي براي رابطه با عربستان

آرمان: روز اجراي برجام وزير خارجه آلمان با رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام ديدار و گفت‌وگو كرد. در اين ديدار اشتاین‌مایر و آيت ا... هاشمي درباره مسائل خاورميانه همچون مبارزه با تروريسم، تحريكات صهيونيست‌ها در ماجراي توافق هسته‌اي و رابطه ايران و عربستان صحبت كردند. اشتاين‌ماير از هاشمي راهكاري براي باز شدن يخ روابط ايران و عربستان خواست و آيت‌ا... در برابر اين سوال گفت: اين موضوع اولا اراده‌اي فرا‌تر از بازي‌هاي سياسي مي‌خواهد و ثانيا توجه به ضررهايي كه به‌خاطر اختلافات، متوجه جهان اسلام مي‌شود كه مهم‌ترين آن امنيت خاطر رژيم جعلي صهيونيست براي تداوم جنايات عليه فلسطيني‌هاي مظلوم است. وزير خارجه آلمان همچنين به هاشمي گفت: جهان شما را عامل ايجاد و تقويت روابط جمهوري اسلامي با بسياري از كشور‌ها، مخصوصا عربستان مي‌داند. 

عزم كشورها براي تقويت همكاري ها
رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام صبح دیروز در ديدار فرانك والتر اشتاين‌ماير، وزير خارجه آلمان، رفت‌وآمدهاي سياسي مسئولان، آن هم پس از سال‌هاي ركود را از نشانه عزم دو كشور براي تقويت همكاري‌ها دانست و گفت: خواست مردم و دولت ايران، تقويت روابط با كشورهاي اروپايي و به‌ويژه آلمان است و اگر مزاحمت‌ها كم شود و مسئولان مربوطه هوشياري به خرج دهند، مي‌توان با تصميم سازنده، بر موانع فايق آمد. وی با تاكيد بر وسعت ميدان همكاري ايران و آلمان افزود: قدرت فني آلمان و ظرفيت‌هاي فني ايران، مي‌تواند باعث رونق تكنولوژي در همكاري‌هاي صنعتي شود.

تروريسم در منطقه حالت تهاجمي دارد
هاشمی‌رفسنجانی با اشاره به اخباري كه درباره اهداف سفر وزير خارجه آلمان به خاورميانه، براي جلوگيري از نا‌امني‌ها در رسانه‌ها منتشر شده است، گفت: بايد توجه داشته باشيد كه تروريسم در خاورميانه چنان تقويت شده كه حالت تهاجمي دارد و براي ريشه‌كني اين پديده شوم، نياز به هوشياري سياسي و اقدامات عالمانه است. رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با تاكيد بر ظرفيت و تجربيات ايران براي مبارزه با تروريسم، گفت: بعد از پيروزي انقلاب، نخستين مشكل مردم و نظام، اقدامات تروريست‌ها بود كه پس از دو سال توانستيم كشور را امن كنيم.

راهكارهای هاشمي براي رابطه با عربستان
وی در پاسخ به ابراز نگراني وزير خارجه آلمان درباره اختلاف‌هاي ايران و عربستان و تاثير آن در كند شدن مبارزه با تروريست‌هاي منطقه تاکید کرد: اگرچه اين نگراني شما با توجه به تاثيرگذاري دو كشور در جهان اسلام توجيه دارد اما تجربه ما مي‌گويد كه مي‌توان اختلافات را حل كرد و از ظرفيت‌هاي هر دو كشور در جهت مبارزه با تروريسم استفاده كرد. رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با تشريح فراز و فرودهاي روابط ايران و عربستان در تمام سال‌هاي پس از انقلاب اسلامي، مخصوصا در مقطع جنگ عراق عليه ايران كه عربستان كمك‌هاي مالي، تسليحاتي و اطلاعاتي به ارتش بعث مي‌كرد، به مقطع آغاز به كار دولت سازندگي و اجرايي شدن سياست تنش‌زدايي جمهوري اسلامي اشاره كرد و گفت: با توجه به مشتركات اسلامي و منافعي كه هر دو كشور در منطقه و جهان اسلام دارند، مي‌توان حاكمان فعلي عربستان را كه بعضا ناپخته عمل مي‌كنند، توجيه كرد كه ايجاد تنش در منطقه براي هيچ كشوري خوب نيست. آيت‌ا... هاشمي با يادآوري جلسات و توافق‌هايي كه طي چندين سال با ملك‌عبدا... داشت، به توافق براي ايجاد كميسيون علمايي اشاره كرد و افزود: اگر آن كميسيون تشكيل مي‌شد و شروع به كار مي‌كرد، نمي‌گذاشتند تروريست‌هاي وهابي با تحريك احساسات دو ملت، بر طبل اختلافات بكوبند. وی در پاسخ به سوال وزير خارجه آلمان كه «راهكار عملي شما براي آب شدن يخ روابط ايران و عربستان چيست؟»، تصریح کرد: اولا اراده‌اي فرا‌تر از بازي‌هاي سياسي مي‌خواهد و ثانيا توجه به ضررهايي كه به خاطر اختلافات، متوجه جهان اسلام مي‌شود كه مهم‌ترين آن امنيت خاطر رژيم جعلي صهيونيست براي تداوم جنايات عليه فلسطيني‌هاي مظلوم است.

صهيونيست‌ها تندروها را تحريك مي‌كنند
آيت‌ا... هاشمي با اشارات تاريخي، به چگونگي تشكيل رژيم صهيونيستي و نقش بعضي از دولت‌هاي اروپايي براي وجود جعلي آن در منطقه خاورميانه گفت: غربي‌ها كه از خطرات حضور صهيونيست‌ها در اروپا خبر داشتند، بلاي آن را از كشورهاي خود دور كردند و به جان ملت‌هاي خاورميانه انداختند كه علاوه بر جنايات آشكار عليه مسلمانان، عامل پشت پرده بسياري از اتفاقات ناخوشايند منطقه، مخصوصا در سوريه است. رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام، با اشاره به نفوذ لابي‌هاي صهيونيست‌ها‌ در كشورهاي غربي، بويژه در کنگره آمريكا ادامه داد: در همين پرونده هسته‌اي، با اينكه عزم ۶ كشور قدرتمند غربي و ايران براي حل مشكلات آن جزم بود، ديديد كه چگونه صهيونيست‌ها كارشكني و تندروهاي آمريكا و اروپا را تحريك مي‌كردند و هنوز هم دست‌بردار نيستند.

هاشمي به تقويت روابط شناخته مي‌شود
فرانک والتر اشتاين‌ماير نیز در سخنان خود خطاب به آيت‌ا... هاشمي‌رفسنجاني گفت: جهان شما را عامل ايجاد و تقويت روابط جمهوري اسلامي با بسياري از كشور‌ها، مخصوصا عربستان مي‌داند و براساس آن سابقه، انتظار دارد كه باز هم از تجربيات خويش براي ايجاد صلح و ثبات در منطقه استفاده نمايد. وي همچنين بر عزم كشور متبوع خود براي گسترش دامنه همكاري‌ها با ايران تاكيد كرد و افزود: آرزوي ما فضايی صميمي است تا هر دو كشور از امكانات همديگر در جهت تقويت پايه‌هاي اقتصادي خويش استفاده كنند.


ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.089 seconds.